top of page

کلاهبرداری مالی و خیانت در امانت در اوج اعتراضات مردمی پس از قتل مهسا

- گردهمایی دوسلدورف






بنابر تماس خبرنگار ما با بنیاد فرشگرد، آقای امیرحسین تمیزکار مبلغ پانزده هزار یورو از بنیاد فرشگرد دریافت کرده است و با تبانی آقای عبدالرضا احمدی، مبلغ را به سرقت برده و میزبان برنامه را حذف کرده‌اند.


در یازدهم فوریه سال جاری میلادی (سال۲۰۲۳)، مقارن با بیست و دو بهمن‌ماه سال ایرانی گذشته، بسیاری از ایرانیان ساکن اروپا، مخالف با جمهوری اسلامی، در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی و در حمایت از اعتراضات داخل کشور در شهر دوسلدورف – کشور آلمان گرد هم آمدند. این گردهمایی با حضور افراد برجسته‌ای در طیف مشروطه خواه از جمله جناب دکتر رضا تقی زاده برگزار شد.


مورد قابل توجه در این برنامه از منظر عموم، پوستر سخنرانان آن بود که درست یک روز قبل از برپایی آن یعنی دهم فوریه ناگهان از سوی یکی از برگزارکنندگان تغییر کرد و از شبکه‌های رسمی سازمان وی منتشر شد؛ آقای عبدالرضا احمدی، از بنیانگذاران حزب تازه تاسیس «ایران نوین» و دبیر دفتر امور سیاسی و روابط بین الملل این حزب، عضو سازمان دانش‌آموختگان لیبرال و از فعالین جنبش دانشجویی سال ۸۸، که بنیانگذار و مدیر موسسه ترویج جامعه باز می‌باشد، پوستر تایید شده برنامه را تغییر داد (تصویر ۱) و نام نماینده میزبان برنامه یعنی خانم میترا جشنی، مدیر اجرایی بنیاد فرشگرد و مشاور سازمان لیبرتی را از آن حذف نمود (تصویر ۲). به گفته بنیاد فرشگرد، این کار به آن می‌ماند که به خرج یک نفر مهمانی برپا و سپس در لحظه آخر، در را روی میزبان قفل کنید.


تصویر ۱

تصویر ۲

چند روز پس از یازدهم فوریه، بنیاد فرشگرد در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد:


«گروهی از فعالین سیاسی در اروپا از جمله انجمن ورزشکاران آزادیخواه و موسسه ترویج جامعه باز قصد داشتند در روز ۲۲ بهمن مراسمی علیه جمهوری اسلامی برپا کنند و شهر دوسلدورف آلمان را برای این کار برگزیدند. برای حمایت و اسپانسرشیپ مالی با بنیاد فرشگرد تماس گرفتند و این سازمان با کمال میل از گردهمایی دوسلدورف حمایت مادی و معنوی کرد.


آقایان عبدالرضا احمدی (از اعضای انجمن دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال وعضو حزب تازه تاسیس ایران نوین) از موسسه ترویج جامعه باز و مجید فلاح از انجمن ورزشکاران آزادیخواه ایران، با ارسال نامهای رسمی آقای امیرحسین تمیزکار را به عنوان مدیر اجرایی و هماهنگ کننده این گردهمایی به بنیاد فرشگرد معرفی نمودند و قراردادی با آقای تمیزکار در این زمینه منعقد گردید که بر خلاف گردهمایی برلین، سلیقه های باندی را در دعوت از سخنرانان و شرکت کنندگان اعمال نکنند و صدای واقعی مردم ایران باشند.»


در آن زمان بنیاد فرشگرد با شخص آقای امیرحسین تمیزکار، عضو حزب مشروطه ایران، لیبرال دموکرات [که از سوی آقایان عبدالرضا احمدی و مجید فلاح به عنوان مدیر اجرایی پروژه معرفی و تایید شده بود (تصویر۳)] قراردادی رسمی برای برگزاری این برنامه، امضا کرد. (تصویر ۴)

تصویر ۳

تصویر ۴



همچنین بنا به تقاضای این بنیاد، برای پیشگیری از هرگونه بدقولی و حاشیه، لیست سخنرانان به تایید هر دو برگزارکننده (سازمان ترویج جامعه باز و انجمن ورزشکاران آزادیخواه) رسید. پس از امضای این قرارداد، آقای امیرحسین تمیزکار به نمایندگی از عبدالرضا احمدی و مجید فلاح مبلغ ۱۵هزار یورو ( به عنوان پیش‌پرداخت نخست) برای برگزاری این برنامه دریافت نمود. (تصویر ۵)


تصویر ۵

پس از سرقت برنامه و کلاهبرداری مالی، و در پی انتشار بیانیه روشنگرانه بنیاد فرشگرد درباره اتفاقات پشت پرده گردهمایی دوسلدورف، آقای عبدالرضا احمدی در ماه مارس سال جاری میلادی، در تماسی دوباره [به منظور درخواست پول برای برنامه دیگری به تاریخ دوازدهم فروردین در استراسبورگ] که با مدیر اجرایی بنیاد فرشگرد، خانم میترا جشنی برقرار کرده بود، اعلام نمود، که به عمد و با برنامه‌ریزی قبلی این حذف را انجام داده است و فکر می‌کرده که خانم میترا جشنی تا لحظه ورود به دوسلدورف از ماجرا آگاه نخواهد شد!


همچنین آقای عبدالرضا احمدی اذعان کرد که آقای امیرحسین تمیزکار علیرغم ادعاهای نخستین خودشان، در جریان این تغییرات ناگهانی و حذف افراد قرار داشته و به دروغ عنوان کرده که از این موضوع بی‌اطلاع بوده است (سند این ادعا در نزد وبسایت باجگیر محفوظ است و در صورت لزوم منتشر خواهد شد).

این در حالی است که آقای تمیزکار گفته بود در جریان این حذف قرار ندارد. به نظر می‌رسد در این مورد زد و بندی میان دیگر افراد برگزارکننده و آقای امیرحسین تمیزکار انجام شده است، چرا که علیرغم درخواست بنیاد فرشگرد از آقای تمیزکار برای روشنگری حقیقت در برابر اذهان عمومی، ایشان تاکنون از این امر سر باز زده‌اند. آقای عبدالرضا احمدی عنوان کردند که امیرحسین تمیزکار از همه جزئیات برنامه آگاه بوده است و علیرغم داشتن قرارداد کاری و در دست داشتن پول بنیاد فرشگرد برای برگزاری این برنامه به عنوان اسپانسر انحصاری، از بازگویی حقیقت به کارفرمای خویش سرباز زده و مرتکب خیانت در امانت شده است.


همچنین فردی که از نزدیکان آقای تمیزکار و همچنین عضو حزب مشروطه می‌باشد [که به درخواست ایشان در حال حاضر نام‌اش نزد ما محفوظ خواهد ماند] اظهار کرد که این کشمکش‌ها با حضور یکی از اعضای جبهه هفت آبان حامد فرد - به عنوان مهمان برنامه و درخواست ایشان برای حذف خانم میترا جشنی تشدید شده بوده است و آقای امیرحسین تمیزکار نیز از همان ابتدا در جریان همه جزئیات قرار داشته‌اند (سند این ادعا نیز در نزد ما محفوظ است و در صورت لزوم منتشر خواهد شد).


با بررسی اسناد و مدارک، این نتیجه حاصل می شود که آقای امیرحسین تمیزکار مبلغ پانزده هزار یورو از بنیاد فرشگرد برای برگزاری مراسم دریافت نموده است و پس از دریافت پول برغم قرارداد و تعهد نخستین، به عهد خویش عمل نکرده است. پس از برنامه، آقای تمیزکار در ابتدا اعلام کرد که حقایق را برای روشن شدن اذهان عمومی بیان خواهد نمود اما پس از چند روز بر اثر فشارهای برخی از اعضای حزب ایران نوین و جبهه هفت آبان از این امر سر باز زد. همچنین با وجود وعده‌های داده شده از سوی ایشان پس از برنامه، مبنی بر بازگرداندن پول، وی بخش کوچکی از این پول را برگردانده و مابقی پول از جمله هزینه لغو هتل و دیگر تعهدات مالی را بازنگردانده است. بنابر گفته بنیاد فرشگرد، آقای امیرحسین تمیزکار به آخرین ایمیل بنیاد فرشگرد نیز که در جهت شفاف سازی و یادآوری به ایشان ارسال شده بود، پاسخی نداده است.


دبیرخانه بنیاد فرشگرد عنوان نمود که با وجود همه بدعهدی‌ها و ادعاهای نادرست آقای امیرحسین تمیزکار، با پادرمیانی بزرگان حزب مشروطه از آقای تمیزکار درخواست کرده، مبلغی را که بدهکار است به این بنیاد، که از محل کمکهای مردمی اداره می‌شود، بازگرداند. همچنین بارها از ایشان درخواست شده که با روشنگری به فرآیند کشف حقیقت کمک کند تا از موارد مشابه سوءاستفاده مالی افراد وابسته به اپوزیسیون به نام مردم ایران در آینده پیشگیری شود. اما شوربختانه هیچ واکنش و پاسخی را از جانب آقای تمیزکار دریافت نکرده‌اند.


وبسایت خبری باجگیر که برای شفافیت امور مادی و معنوی در اپوزیسیون خارج از کشور راه‌اندازی شده است، حق تماس و توضیحات بیشتر را برای آقای امیرحسین تمیزکار محفوظ می‌داند.

609 views0 comments
bottom of page